MENYAYANGI KEHIDUPAN LAUT :)

Selasa, 7 Ogos 2012

HASIL KAJIAN PELUKIS-2 MALAYSIA OLEH PELAJAR (:

PELUKIS/PENGKARYA : KHALIL IBRAHIM
HASIL KARYA : NUR ZULAZMIRA BT MD AMIN




Abstract Expressionism - in the works of Khalil Ibrahim


Abstrak Ekspresionisma - dalam karya-karya Khalil Ibrahim

 Terdapat sesuatu yang luhur, 'halus' dan ya, mungkin, walaupun rohani sedikit tentang abstrak Expressionistic bekerja yang dicipta oleh artis induk yang Malaysia - Khalil Ibrahim.
Sejak perantisan seni di England tahun 1960-an (di Sekolah St.Martin 'Seni, tengah London) memenuhi pelukis abstrak Malaysia / ekspresionis Ibrahim Hussein (dikenali untuk Gardu - 1968 dan Bapa Saya Angkasawan - 1970), kemudian, bertemu dengan Ekspresionis Malaysia pelukis / penyair Latiff Mohidin (terkenal untuk siri Pago Pago) - telah tersemat jelas abstrak banyak karya-karya Khalil Ibrahim.
Terdapat sedikit keraguan bahawa belajar di sekolah seni Inggeris, pembelajaran cara baru melihat, ditambah pula dengan mempunyai hubungan dengan artis yang menemui pendekatan baru kepada seni dan kehidupan mereka, mengubah cara Khalil mendekati karya-karya seni itu sendiri.

Kemusnahan Saya
 Di sekolah seni, di London, Khalil pelajar mula bereksperimen dengan bentuk abstrak dalam kerja-kerja itu asJudith Hayat Masih dan Abstrak Queens Gardens Bayswater, ditarik ke dalam buku lakaran beliau dan menunjukkan percubaan artis membawa potret dan konsep-konsep abstrak yang bersama-sama. Kemudian dia dicat Pemusnahan andDestruction II (1960-1965) yang menanggung mercu tanda Ekspresionisme Eropah dan eksperimentasi dengan bentuk organik dan bukan organik, serta kegunaan berbeza pewarnaan.
Tidak dapat tidak, di sekolah seni, pelajar digalakkan untuk mencuba medium yang berbeza. Khalil dihasilkan Angsa (1965) - kerja lazat kiasan, dalam gouache, bersempadan dengan abstraksi, manakala seorang lagi kerja-kerja gouache atas kertas - Kajian berharap dapat (1965), melihat artis yang cenderung kepada abstraksi dan pengaruh Ekspresionisme, kedua-duanya dalam pergerakan subjek dan dalam gaya warnanya manakala cenderung kepada elemen-elemen cubism atau mungkin Futurism Itali dalam 'pergerakan' kiasan kedua-dua keping.


Sutherland
Terdapat sedikit keraguan bahawa Khalil telah terdedah kepada seni British semasa persinggahan di London, dan mungkin juga dipengaruhi oleh artis seperti Graham Sutherland, Michael Ayrton, John dan / atau Paul Nash, terutamanya bagi kerja-kerja itu asDestruction I dan II. Artis yang disebutkan terkenal dalam bulatan seni British pada masa Khalil berada di London dan kerja-kerja mereka yang popular, dan boleh diakses.
David Hockney, pelukis terbaik tersayang Britain moden, kerap melawat St. Martin manakala Khalil ada, memberi ceramah, manakala Eduardo Paolozzi, yang belajar di St. Martin (pada tahun 1944), telah menghasilkan Pop abstrak dipengaruhi cetakan skrin ketika belajar di perguruan Khalil. di London.

Abstrak 1
Apa sahaja yang mereka pengaruh, mereka muncul untuk menjadi lebih ketara di Abstrak I (1968) - proses semula jadi fromDestruction I dan II serta menunjukkan kepentingan dalam abstraksi organik, serupa dengan apa yang dinyatakan oleh artis-artis British yang telah disebutkan.
Di London, karya Khalil masih dalam fluks kerana dia mencari gaya dan kaedah yang bercakap perjalanan unik. Sementara abstraksi ditinggalkan semasa dia dicat Potret Diri (1965), dalam acrylics, walaupun ia akan menjadi sukar untuk menidakkan pengaruh daripada Picasso Classicism dalam gambar ini.
Satu tahun lagi (1966), dan Khalil masih mencari seni 'suara' kerana beliau dicat Temerloh Girl (1966), yang merupakan satu kajian yang menarik disetiap cantik, mengingatkan kerja-kerja Post-Impressionist Paul Gauguin. Kerja ini adalah akrilik, di atas kapal, yang mempunyai semua rasa 'panas' Gauguin minyak lukisan dari Laut Selatan - Tehamana Mempunyai nenek moyang Ramai (1893) mungkin atau Girl with Fan (1902). Ia adalah satu lagi petunjuk awal tertarik dengan warna dan Post-Impressionist Khalil, jika tidak abstraksi Expressionistic. Girl Temerloh Khalil juga mengingatkan Malaysia Mazli Mat Som Yati (pastel - 1963).
Yati
Beberapa tahun kemudian (1970) ada yang menarik (Untitled) warna pensel di atas kertas lukisan yang menunjukkan kecenderungan Khalil ke arah Ekspresionisme dan / atau kumpulan Rider Blue Jerman (Der Blaue Reiter). Lukisan berjudul, tetapi penggunaan warna utama yang menarik minat mencadangkan tertarik Khalil bukan hanya dengan bentuk, tetapi juga dengan warna.
Dalam di muka surat buku skets Khalil, 1970-an yang kita lihat, untuk julung-julung kalinya, imej abstrak yang berlaku dan berulang lagi sepanjang yang 3 dekad seterusnya lukisan-yang Khalil, lakaran cat air ringkas (Angka Abstrak) yang akhirnya membentuk asas kerja-kerja seperti Abstrak 11 ( 1996), Halaju IV (2003) dan berharap dapat Celebration1 (2004), yang dilihat dalam buku Merdeka Muzium Kesenian Islam Malaysia 50, A Sambutan Seni Malaysia.

 Potret Lady BaliPenyerapan Khalil dalam Ekspresionisme akhirnya didedahkan dengan Potret lukisan Lady Bali (1975) - dan pengaruh gaya pelukis seperti diri sendiri jelas Van Gogh. Lima tahun kemudian, dalam buku lakaran 1980-an, Khalil telah mengambil bersusah-payah untuk menyalin perenggan, berkaitan Ekspresionisma, yang dari buku satu seni, ketika dia berada di Switzerland - itu adalah cintanya dan tertarik dengan subjek tersebut.
Ekspresionisme
            Mencari ekspresi gaya dengan cara membesar-besarkan dan herotan garis dan warna: meninggalkan sengaja naturalisme yang terkandung di dalam impressionisme memihak kepada gaya dipermudahkan yang sepatutnya ..... yang jauh lebih besar impak emosi, dalam erti kata ini ekspresionisme daya emosi ciri seni bukan-Mediterranean secara umum. Dalam konteks yang lebih terhad pergerakan seni Ekspresionis moden boleh dikatakan terkeluar daripada penggunaan Van Gogh garis seni yang secara drastik dipermudahkan dan warna yang sangat kuat

 Jalan dengan pengekstrakan kerap yang panjang, dan kepentingan Khalil di permukaan abstraksi pelukis dengan cara yang lain sepanjang kerjaya seni. Ini menjadi jelas dalam kerja-kerja seperti Airbrush lukisan minyak airbrushed Abstrak (1981) - asasnya minyak atas kanvas dengan latar belakang merah lebih disembur dengan warna biru, dengan kumpulan-kumpulan kecil berwarna merah di bahagian atas dan jalur biru yang ringan di pangkalan. Abstrak lagi termasuk Refections IV (1981) dan Shadow XX11 dicat dengan akrilik (1981).

Bayang-bayang XXII
Bayang-bayang XXII lukisan Pantai Timur yang awal, menggunakan angka starkly saronged dalam warna silhouetted terhadap latar belakang yang kebanyakannya merah. Dengan pelbagai angka berwarna muncul dalam jalur merah yang ringan berhampiran bahagian atas lukisan itu, menyebabkan rasa yang lebih grafik lukisan ke atas semua. Ia adalah kerja yang tersendiri, yang jelas dan jelas dalam pelaksanaan.
Lebih panjang kerjaya artistik beliau, abstractions Khalil agak dibayangi oleh kerja-kerja yang lain, lebih naturalistik sehingga, iaitu, dia bergerak ke arah 2000. Yang apabila Khalil mula menghasilkan lukisan itu menarik seperti - Abstrak II (minyak -1996), Pantai Timur Siri VI (akrilik - 1998) dan Bayang-Bayang 1 (2002).
Bayang Bayang II
Dalam beberapa hal Bayang-Bayang 1i kelihatan kembali kepada naungan XXII - terdapat biasa 'bar' warna ke arah bahagian atas kanvas dan angka-angka dalam Bayang-Bayang 1Imay dilihat sebagai bayang sama kepada orang-orang di Shadow XXII, walaupun kerja bekas mempunyai gaya yang lebih pelukis, kurang bertelanjang.
Pembicaraan III (2002), Halaju IV (2003), Tangtu (2003) Pura (2003) Padang Galak (2004), Kastam (2004) dan dakwat di atas kertas yang ditetapkan imej dari Bali, Indonesia, bertajuk Roh Pantai Timur dan Sandakan Sabah (2003-2004) meneruskan trend ini.
Terdapat satu kesinambungan siri Pantai Timur, bukan sahaja di cat air tetapi juga dalam acrylics dan lain-lain di dalam minyak. Lukisan seperti Malam di Pantai (akrilik - 2007) semi-abstrak yang diilhamkan oleh kehidupan di Pantai Timur Malaysia. Pantai Melawati (akrilik - 2004) juga menonjolkan kecenderungan Khalil ke arah abstraksi manakala siri thePericaraan (2002) - cat air dan acrylics, dan siri kelincahan (2004) - acrylics. Ini mengambil pergerakan Khalil ke arah langkah abstraksi lagi, bersandar di arah bentuk yang lebih tulen abstraksi dan lebih selaras dengan kegemaran sebelumnya artis untuk Ekspresionisme dan abstraksi Expressionistic.

Perbicaraan VI
, Mungkin, kelincahan dan Pericaraan siri di mana Khalil Ibrahim telah mengetuai semua bersama-sama, sejak persinggahan di sekolah seni London. Dalam kedua-dua siri ini kesukaan artis untuk Ekspresionisme bersinar melalui seperti beacon warna cahaya terpancar dan pergerakan ke cat air dan kanvas.
Ia adalah dalam memberi penghormatan kepada orang-orang seperti Van Gogh, Emil Nolde (Pusingan Tarian Anak Lembu Emas - 1910), Franz Marc (Berjuang Borang - 1914) dan Max Pechstein (Petang di Dunes - 1911) bahawa artis Khalil Ibrahim nampaknya paling gembira, melibatkan diri dengan warna dan bentuk-bentuk yang terdapat di Pantai Timur Malaysia dan menjadikan Malaysia sendiri bertenaga Ekspresionis / gaya abstrak untuk melibatkan diri penonton.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan