HASIL KARYA : NUR ZULAZMIRA BT MD AMIN
Abstract Expressionism - in the works
of Khalil Ibrahim
Abstrak
Ekspresionisma - dalam karya-karya Khalil Ibrahim
Terdapat sesuatu yang luhur, 'halus'
dan ya, mungkin, walaupun rohani sedikit tentang abstrak Expressionistic
bekerja yang dicipta oleh artis induk yang Malaysia - Khalil Ibrahim.
Sejak perantisan seni di England tahun
1960-an (di Sekolah St.Martin 'Seni, tengah London) memenuhi pelukis abstrak
Malaysia / ekspresionis Ibrahim Hussein (dikenali untuk Gardu - 1968 dan Bapa
Saya Angkasawan - 1970), kemudian, bertemu dengan Ekspresionis Malaysia pelukis
/ penyair Latiff Mohidin (terkenal untuk siri Pago Pago) - telah tersemat jelas
abstrak banyak karya-karya Khalil Ibrahim.
Terdapat sedikit keraguan bahawa belajar di
sekolah seni Inggeris, pembelajaran cara baru melihat, ditambah pula dengan
mempunyai hubungan dengan artis yang menemui pendekatan baru kepada seni dan
kehidupan mereka, mengubah cara Khalil mendekati karya-karya seni itu sendiri.
Kemusnahan Saya
Di sekolah seni, di London, Khalil
pelajar mula bereksperimen dengan bentuk abstrak dalam kerja-kerja itu asJudith
Hayat Masih dan Abstrak Queens Gardens Bayswater, ditarik ke dalam buku lakaran
beliau dan menunjukkan percubaan artis membawa potret dan konsep-konsep abstrak
yang bersama-sama. Kemudian dia dicat Pemusnahan andDestruction II (1960-1965)
yang menanggung mercu tanda Ekspresionisme Eropah dan eksperimentasi dengan
bentuk organik dan bukan organik, serta kegunaan berbeza pewarnaan.
Tidak dapat tidak, di sekolah seni, pelajar
digalakkan untuk mencuba medium yang berbeza. Khalil dihasilkan Angsa (1965) -
kerja lazat kiasan, dalam gouache, bersempadan dengan abstraksi, manakala
seorang lagi kerja-kerja gouache atas kertas - Kajian berharap dapat (1965),
melihat artis yang cenderung kepada abstraksi dan pengaruh Ekspresionisme,
kedua-duanya dalam pergerakan subjek dan dalam gaya warnanya manakala cenderung
kepada elemen-elemen cubism atau mungkin Futurism Itali dalam 'pergerakan'
kiasan kedua-dua keping.
Sutherland
Terdapat sedikit keraguan bahawa Khalil
telah terdedah kepada seni British semasa persinggahan di London, dan mungkin
juga dipengaruhi oleh artis seperti Graham Sutherland, Michael Ayrton, John dan
/ atau Paul Nash, terutamanya bagi kerja-kerja itu asDestruction I dan II.
Artis yang disebutkan terkenal dalam bulatan seni British pada masa Khalil
berada di London dan kerja-kerja mereka yang popular, dan boleh diakses.
David Hockney, pelukis terbaik tersayang
Britain moden, kerap melawat St. Martin manakala Khalil ada, memberi ceramah,
manakala Eduardo Paolozzi, yang belajar di St. Martin (pada tahun 1944), telah
menghasilkan Pop abstrak dipengaruhi cetakan skrin ketika belajar di perguruan
Khalil. di London.
Abstrak 1
Apa sahaja yang mereka pengaruh, mereka
muncul untuk menjadi lebih ketara di Abstrak I (1968) - proses semula jadi
fromDestruction I dan II serta menunjukkan kepentingan dalam abstraksi organik,
serupa dengan apa yang dinyatakan oleh artis-artis British yang telah
disebutkan.
Di London, karya Khalil masih dalam fluks
kerana dia mencari gaya dan kaedah yang bercakap perjalanan unik. Sementara
abstraksi ditinggalkan semasa dia dicat Potret Diri (1965), dalam acrylics,
walaupun ia akan menjadi sukar untuk menidakkan pengaruh daripada Picasso
Classicism dalam gambar ini.
Satu tahun lagi (1966), dan Khalil masih
mencari seni 'suara' kerana beliau dicat Temerloh Girl (1966), yang merupakan
satu kajian yang menarik disetiap cantik, mengingatkan kerja-kerja
Post-Impressionist Paul Gauguin. Kerja ini adalah akrilik, di atas kapal, yang
mempunyai semua rasa 'panas' Gauguin minyak lukisan dari Laut Selatan -
Tehamana Mempunyai nenek moyang Ramai (1893) mungkin atau Girl with Fan (1902).
Ia adalah satu lagi petunjuk awal tertarik dengan warna dan Post-Impressionist
Khalil, jika tidak abstraksi Expressionistic. Girl Temerloh Khalil juga
mengingatkan Malaysia Mazli Mat Som Yati (pastel - 1963).
Yati
Beberapa tahun kemudian (1970) ada yang menarik
(Untitled) warna pensel di atas kertas lukisan yang menunjukkan kecenderungan
Khalil ke arah Ekspresionisme dan / atau kumpulan Rider Blue Jerman (Der Blaue
Reiter). Lukisan berjudul, tetapi penggunaan warna utama yang menarik minat
mencadangkan tertarik Khalil bukan hanya dengan bentuk, tetapi juga dengan
warna.
Dalam di muka surat buku skets Khalil,
1970-an yang kita lihat, untuk julung-julung kalinya, imej abstrak yang berlaku
dan berulang lagi sepanjang yang 3 dekad seterusnya lukisan-yang Khalil,
lakaran cat air ringkas (Angka Abstrak) yang akhirnya membentuk asas
kerja-kerja seperti Abstrak 11 ( 1996), Halaju IV (2003) dan berharap dapat
Celebration1 (2004), yang dilihat dalam buku Merdeka Muzium Kesenian Islam
Malaysia 50, A Sambutan Seni Malaysia.
Potret Lady BaliPenyerapan Khalil
dalam Ekspresionisme akhirnya didedahkan dengan Potret lukisan Lady Bali (1975)
- dan pengaruh gaya pelukis seperti diri sendiri jelas Van Gogh. Lima tahun
kemudian, dalam buku lakaran 1980-an, Khalil telah mengambil bersusah-payah
untuk menyalin perenggan, berkaitan Ekspresionisma, yang dari buku satu seni,
ketika dia berada di Switzerland - itu adalah cintanya dan tertarik dengan
subjek tersebut.
Ekspresionisme
Mencari
ekspresi gaya dengan cara membesar-besarkan dan herotan garis dan warna:
meninggalkan sengaja naturalisme yang terkandung di dalam impressionisme
memihak kepada gaya dipermudahkan yang sepatutnya ..... yang jauh lebih besar
impak emosi, dalam erti kata ini ekspresionisme daya emosi ciri seni
bukan-Mediterranean secara umum. Dalam konteks yang lebih terhad pergerakan
seni Ekspresionis moden boleh dikatakan terkeluar daripada penggunaan Van Gogh
garis seni yang secara drastik dipermudahkan dan warna yang sangat kuat
Jalan dengan pengekstrakan kerap yang
panjang, dan kepentingan Khalil di permukaan abstraksi pelukis dengan cara yang
lain sepanjang kerjaya seni. Ini menjadi jelas dalam kerja-kerja seperti
Airbrush lukisan minyak airbrushed Abstrak (1981) - asasnya minyak atas kanvas
dengan latar belakang merah lebih disembur dengan warna biru, dengan
kumpulan-kumpulan kecil berwarna merah di bahagian atas dan jalur biru yang
ringan di pangkalan. Abstrak lagi termasuk Refections IV (1981) dan Shadow XX11
dicat dengan akrilik (1981).
Bayang-bayang XXII
Bayang-bayang XXII lukisan Pantai Timur
yang awal, menggunakan angka starkly saronged dalam warna silhouetted terhadap
latar belakang yang kebanyakannya merah. Dengan pelbagai angka berwarna muncul
dalam jalur merah yang ringan berhampiran bahagian atas lukisan itu,
menyebabkan rasa yang lebih grafik lukisan ke atas semua. Ia adalah kerja yang
tersendiri, yang jelas dan jelas dalam pelaksanaan.
Lebih panjang kerjaya artistik beliau,
abstractions Khalil agak dibayangi oleh kerja-kerja yang lain, lebih
naturalistik sehingga, iaitu, dia bergerak ke arah 2000. Yang apabila Khalil
mula menghasilkan lukisan itu menarik seperti - Abstrak II (minyak -1996),
Pantai Timur Siri VI (akrilik - 1998) dan Bayang-Bayang 1 (2002).
Bayang Bayang II
Dalam beberapa hal Bayang-Bayang 1i
kelihatan kembali kepada naungan XXII - terdapat biasa 'bar' warna ke arah
bahagian atas kanvas dan angka-angka dalam Bayang-Bayang 1Imay dilihat sebagai
bayang sama kepada orang-orang di Shadow XXII, walaupun kerja bekas mempunyai gaya
yang lebih pelukis, kurang bertelanjang.
Pembicaraan III (2002), Halaju IV (2003),
Tangtu (2003) Pura (2003) Padang Galak (2004), Kastam (2004) dan dakwat di atas
kertas yang ditetapkan imej dari Bali, Indonesia, bertajuk Roh Pantai Timur dan
Sandakan Sabah (2003-2004) meneruskan trend ini.
Terdapat satu kesinambungan siri Pantai
Timur, bukan sahaja di cat air tetapi juga dalam acrylics dan lain-lain di
dalam minyak. Lukisan seperti Malam di Pantai (akrilik - 2007) semi-abstrak
yang diilhamkan oleh kehidupan di Pantai Timur Malaysia. Pantai Melawati
(akrilik - 2004) juga menonjolkan kecenderungan Khalil ke arah abstraksi
manakala siri thePericaraan (2002) - cat air dan acrylics, dan siri kelincahan
(2004) - acrylics. Ini mengambil pergerakan Khalil ke arah langkah abstraksi
lagi, bersandar di arah bentuk yang lebih tulen abstraksi dan lebih selaras
dengan kegemaran sebelumnya artis untuk Ekspresionisme dan abstraksi
Expressionistic.
Perbicaraan VI
, Mungkin, kelincahan dan Pericaraan siri
di mana Khalil Ibrahim telah mengetuai semua bersama-sama, sejak persinggahan
di sekolah seni London. Dalam kedua-dua siri ini kesukaan artis untuk
Ekspresionisme bersinar melalui seperti beacon warna cahaya terpancar dan
pergerakan ke cat air dan kanvas.
Ia adalah dalam memberi penghormatan kepada
orang-orang seperti Van Gogh, Emil Nolde (Pusingan Tarian Anak Lembu Emas -
1910), Franz Marc (Berjuang Borang - 1914) dan Max Pechstein (Petang di Dunes -
1911) bahawa artis Khalil Ibrahim nampaknya paling gembira, melibatkan diri
dengan warna dan bentuk-bentuk yang terdapat di Pantai Timur Malaysia dan
menjadikan Malaysia sendiri bertenaga Ekspresionis / gaya abstrak untuk
melibatkan diri penonton.
Adakah ini penulisan sendiri atau terjemahan penulisan Yusuf Martin?
BalasPadam